Hyundai i30 N er landet hos N.O. Jensen A/S

Der er god grund til at glæde dig, hvis du har oktan i blodet, og i øvrigt syntes, at det at styre masser af hestekræfter på fire hjul er noget af det sjoveste, du kan foretage dig.

For den nye, lynhurtige Hyundai i30 N, som er kåret som markedets bedste GTI, er nu landet hos os. i30 N er Hyundais første såkaldte ’high performance’-bil og dermed mærkets entre på ’GTI-scenen’. Og scenen er i den grad sat, idet i30 N har fået hvæsset kløerne i form af sine 275 hk på den hæderkronede og ikoniske tyske racerbane Nürburgring.

For første gang nogensinde barsler Hyundai med en pivfræk og hurtig GTI, kaldet i30 N, der netop er blevet kåret som markedets bedste GTI af Bil Magasinet. Som udgangspunkt er der lagt en 2-liters motor med 250 hk under motorhjelmen, og hvis man ikke syntes, at det er nok til at flå skindet af en kold kakaomælk, kommer i30 N også i en performance-udgave med 275 hk. Vi har nu fået i30 N hjem, så alle med oktan i blodet selv kan teste, hvor godt det innovative koreanske bilmærke er sluppet fra sin debut i GTI-klassen.

Fart og sikkerhed går hånd i hånd
Det sjove og underholdende ved en i30 N skyldes blandt andet, at versionen med 250 hk accelererer til 100 km/t på 6,4 sekunder, mens performanceversionen blot bruger 6,1 sekunder på at nå samme hastighed. Begge versioner har en topfart på 250 km/t. For at understrege det sportslige har performance-udgaven blandt andet elektronisk justerbar undervogn, fem køreindstillinger og mulighed for aktiv dobbeltudstødning. Indvendigt har i30 N som standard blandt andet sportssæder, sportsrat og alu-pedaler.

Når man kan køre stærkt – rigtig stærkt – er sikkerhed naturligvis ekstra vigtigt, og ligesom de øvrige i30-modeller, går i30 N ikke på kompromis med sikkerhedsudstyret. Blandt andet har i30 N hele syv airbags, fartpilot med fartbegrænser, performance-køreinformationer, automatisk nødbremse, træthedsregistrering, automatisk op- og nedblænding af fjernlys, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, 8” skærm plus meget mere - og det er vel at mærke som standard. Vælger man i30 N med 275 hk, får man yderligere sportslige dellædersæder, 19” alufælge, ekstra afstiver i bagagerum, elektronisk slip differentiale plus meget mere.

Sammenlignet med femdørsversionen er i30 N 4 mm lavere med 18 tommer hjul og 8 mm lavere med 19 tommer hjul.

Et N med flere betydninger
Hvor mange bilmærker blot pifter deres mellemstore familiebil op, og dermed mener, at den er klar til fest og ballade, er Hyundai gået anderledes drastisk til værks.

N’et i Hyundai i30 N henviser nemlig både til Hyundais eget testanlæg, Namyang i Sydkorea og til den berømte tyske racerbane, Nürburgring. i30 N er født på udviklingscentret i Namyang, og den har fået testet og fin-tunet sine sportslige præstationer på Nürburgring - verdens mest udfordrende racerbane. N’et skal derfor også ses som symbolet på en chikane på en racerbane, for her sættes bilernes evne til at håndtere voldsomme G-kræfter for alvor på prøve.

Oplev den selv hos N.O. Jensen - og tag et smugkig lige hér

Du kan også booke en prøvekørsel i formularen nedenfor

Book din prøvekørsel lige hér

Loading...