Skyactiv-X - næste generation motor

SKYACTIV_X er den første serieproducerede benzinmotor, som benytter sig af kompressionstænding. Det vil sige, at luft/benzinblandingen selvantænder, når den komprimeres af stemplerne.

En forbrændingsmetode med navnet "Spark Controlled Compression Ignition" løser to problemer, som tidligere har forhindret en serieproduktion af benzinmotorer med kompressionstænding: at maksimere det område, hvor kompressionstænding er mulig samt at opnå en umærkelig overgang mellem kompressionstænding og gnisttænding via et tændrør.

Den nye forbrændingsmotor kombinerer fordelene ved en benzin- og en dieselmotor ved at give mindre udslip og samtidig levere mere kraft og acceleration. Kompressionstændingog trykladning sammen reducerer brændstofforbruget og gør samtidig motoren mere responsiv og øger drejningsmomentet med 10-30% i sammenligning med dagens SKYACTIV-G benzinmotor. (Motoren er fortsat under udvikling og alle tal er indtil videre foreløbige.)

Kompressionstænding skaber en super effektiv forbrænding (et forhold, hvor andelen af brændstof i forhold til andelene af luft er så lille, at det ikke kan antændes i en konventionel benzinmotor med tændrør), som forbedrer effektiviteten med 20-30 % i sammenligning med dagens benzinmotor SKYACTIV-G og med hele 35-45 % i sammenligning med Mazdas benzinmotorer med samme cylindervolumen fra 2008. SKYACTIV-X er faktisk lige så eller sågar mere effektiv end Mazdas seneste dieselmotor SKYACTIV-D.Med høj effektivitet i et bredere omdrejningsområde og ved flere forskellige belastninger kan udvekslingsforholdene i transmissionen vælges mere frit, og resultatet bliver både lavere brændstofforbrug og bedre præstationer.


Se vores store udvalg af Mazda - brugte biler
Se vores store udvalg af Mazda - demobiler
Vi er også leveringsdygtige i de helt nye Mazda 2017 modeller - se dem her

Du kan også booke et møde med en sælger, så du i ro og mag kan få rådgivning om dine muligheder.

Mazda Aalborg Bilforhandler N.O. Jensen A/S Skyactiv